Bij het spelorkest wordt er veel gezongen, maar ook het samen spelen op muziekinstrumenten (bijvoorbeeld percussie of melodisch slagwerk) is belangrijk. Zelf muziek bedenken op een xylofoon of meespelen met een lied op de gitaar. Samen lekker swingen, steeds sneller en harder gaan spelen, of juist heel zacht en rustig spelen. Luisteren naar de lange klanken van de triangel of het tikken van de regen laten horen met de claves.
Het muziek maken gebeurd volgens een vaste structuur en duidelijke instructies, afgestemd op de mogelijkheden van de deelnemers. Er wordt gewerkt met diverse thema’s zoals feest, dieren, vakantie, verre landen, werk, verliefdheid, etc.
In 2007 is de Valkkoger muziekschool onder het motto “ Muziek maken kan iedereen!!!” een spelorkest opgestart voor mensen met een verstandelijke beperking. Muziekactiviteiten gericht op het plezier beleven aan muziek, samen zingen, samen spelen op instrumenten, samen luisteren maar bovenal de muziek ervaren. Docente Imme Wassink geeft nu het stokje over aan haar collega Petra van Zoolingen.
In 2009 gaat het Spelorkest van de Valkoger Muziekschool weer van start. Iedereen met een verstandelijke beperking, met of zonder muzikale ervaring is van harte welkom. Als er al een instrument bespeeld wordt, mag deze natuurlijk meegenomen worden.
Tijdens de muziekactiviteiten maken de deelnemers kennis met verschillende instrumenten. Muziek wordt gebruikt als middel om contact te maken, plezier te beleven, te ontspannen, maar ook om de aandacht en concentratie te bevorderen. Muziek is met deze doelgroep een prachtig middel om iets te bewerkstelligen.
Iets wat in het dagelijkse leven moeizaam lijkt, kan door middel van muziek makkelijker verlopen. Bijvoorbeeld het maken van oogcontact, het formuleren van woorden en zinnen wordt gestimuleerd door het maken van muziek. Tevens wordt de concentratie bevorderd, waarbij het plezier maken het uitgangspunt is.